Ärtsoppedag ;)


Godmorgon !
En ny kall och snöig dag i 08-land.
-15 står min termometer på just nu, liiite kallt och bistert *tsss
Är glad att bilen startar varje morgon.
Men skulle behöva tanka upp den, för det är tydligen inte bra om man har för lite soppa i bilen, kan tydligen bli en is-propp då ?
Såå jag får väl ta mig till Statoil senare och fylla upp =)


Igår var jag på Julklapps Jakt !
Jag och ett gäng andra människor irrade omkring i Farsta C. efter dom perfekta julklapparna.
Vi hade ju bestämt att vi inte skulle köpa några julklappar i år eftersom vi har köpt vår resa som en julklapp till hela familjen.
Man jag som är barnsligt förtjust i julen, klappar och rim kan ju inte låta bli att köpa några till mina barn.
Sååå jakten pågick hela eftermiddagen igår.
Hittade "mina" klappar, åkte hem och slog in dom flesta tills inslagspappret tog slut.
Så lite mer inslagspapper och julklapparna är inslagna och klara.
Sen är det bara att sätta sig och gnugga geniknölarna och hitta på roliga och fyndiga rim ;)))




Har skrivit alla Julkort, bara frimärken som fattas.
Det här med Julkort är lite knepigt, tycker jag.
Jag skickar ganska så många kort varje år men får väl inte mer än hälften tillbaka.
En del vet man att man inte får ifrån av olika skäl men sen finns det andra som aldrig skickar tillbaka.
Ska man skippa dom ?
Svårt, tycker jag !
Hur gör ni ???

zwani.com myspace graphic comments
Idag är det Torsdag, hela dagen låååång.
Här kommer lite fakta angående just......Torsdag ;)))


Torsdag är den veckodag som i Norden är uppkallad efter den fornnordiska åskguden Tor. På latin kallad dies Jovi, vilket betyder Jupiters dag. I norden jämställde man Tor med de romerska gudarnas konung, Jupiter.
Torsdagskvällen och den därpå följande natten var enligt folktro en vanlig tid för handlingar som hade med magi och trolldom att göra. Ville man lära sig att spela av näcken eller tillverka en bjära, så skulle det ske tre torsdagar i följd. Åtgärder mot sjukdomar skulle vidtas under torsdagsnatten.

Ärtsoppa äts traditionellt på torsdagar. Denna torsdagstradition tros grunda sig på att fredagen under medeltiden var en fastedag, man behövde sålunda ett ordentligt mål mat kvällen innan.


Vad ska ni äta idag ? Blir det Ärtsoppa och pannkaka ???  ;)))



Ha det bäst och en bra dag !
Kram H.


Kommentarer
Postat av: Lilitha

Vi fuskade och åt pannkaka i tsidags... men jag har ärtsoppa i frysen....

Du har gjort det så fint här i bloggen...man kommer verkligen i julstämning. Hoppas att huvudvärken går över. Kram Lilitha

2010-12-02 @ 13:06:45
URL: http://lilitha.blogg.se/
Postat av: Sara

Varför får man inte veta sådana där saker som bensin isproppar när man tar körkort för? :-/ Har inte hört om det men är väl lika bra att tanka på :-)



Julkort. Jag skickar inte så många, bara 2-3 stycken per år och får tillbaka 2-3 st. Mina föräldrar brukar skriva upp vilka de får från varje år. Sedan skickar de till de som står uppskrivna på förra årets lista, och ev någon mer då om det finns speciella skäl. Ganska smart system tycker jag...



Nix ingen ärtsoppa! Idag blev det citronkyckling med pasta för mig. Lagade 12 portioner så nu ska det minsann bli matlådor här!

2010-12-02 @ 17:05:02
URL: http://smuppra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0