Fars dag !



Idag, den 14:e November är det Fars dag !
Varför firar man Fars dag ?
Här är ett litet utdrag från Wikipedia :

" Fars dag har sitt ursprung i 1910-talets USA. Initiativtagare var Mrs. John B. Dodd i Spokane, staten Washington, som ville hedra sin far Mr. William Smart för att denne ensam fostrat henne och hennes fem syskon på sin farm i Washington sedan hans hustru, då hon fött familjens sjätte barn, dött i barnsäng. Mrs. Dodds initiativ spred sig och redan 1924 förklarade president Calvin Coolidge att han stödde idén. Det skulle dock dröja ända till 1966 innan president Lyndon B. Johnson instiftade den tredje söndagen i juni som Fars Dag i hela USA.

Fars dag firades första gången den 19 juni 1910 i Spokane, staten Washington. Seden kom till Sverige 1931 och dagen firades till en början i juni även i övriga Norden. Efter önskemål från det nordiska handelssamfundet senarelades tidpunkten för Fars dag till november för att ligga bättre i förhållande till Mors dag. Fars dag infaller därför numera på andra söndagen i november.

Fars dag firas samtidigt i Sverige, Finland, Estland och Norge. I Danmark firar man den 5 juni. I resten av världen kan Fars dag firas såväl i juni (USA och Storbritannien), augusti (Brasilien), september (Australien) som på Kristi himmelfärdsdag (i Tyskland). En del länder har tämligen nyligen flyttat den dag då Fars dag firas. "


Några Fars dag - dikter :

 

Att bli pappa är något så unikt
att man till sina barn sitt liv har vigt

Man blir familjens starka stam
och driver målmedvetet sina barn fram

När barnen växer upp och bakåt kan se
att all framgång aldrig kunnat ske

Om man inte glatt tittar tillbaka då
och inser att du var den bästa pappa man kunnat


 

Nu är det dags, dagen är här
nu får vi fira den vi håller kär

Han är vår pappa, den bästa möjliga
utan honom känner vi oss löjliga

Finns för oss när vi honom behöver
dock hans prat ibland oss söver

Men rolig han är och det är det som är bäst
för vi älskar honom allra mest



Hur firar du Fars dag ?
Min pappa bor tyvärr alldeles för långt bort för att man ska kunna åka över på en fars dag - fika.
Men jag firar honom i mina tankar och i mitt hjärta.
Jag älskar min pappa och han är den bästa pappa som finns.
Så det svider lite i hjärtat att jag inte kan vara hos honom idag.
Önskar att man hade ett litet plan som man kunde svischa över till Rättvik på en si sådär en kvart ;))))

Ha det bäst och en fin dag !
kram H.


Kommentarer
Postat av: Lilitha

Kul, då blev man lite klokare igen då...haha. Min pappa är död, snyft, så jag tänder ett ljus vid hans kort istället. Kram Lilitha

2010-11-14 @ 15:32:26
URL: http://lilitha.blogg.se/
Postat av: Mita

Även min pappa är borta,så jag har ett ljus tänt för honom.

Kram!

2010-11-14 @ 18:03:33
URL: http://mithas.blogg.se/
Postat av: Gunilla

Bägge mina föräldrar är döda sedan många år, men jag tycker att man påminns mycket mer idag om fars respektive mors dag genom reklam från handeln. Så var det inte förr, då skulle barnen på sin höjd rita en teckning. I alla fall är det mina minnen, men jag kanske minns fel. Mina döttrar däremot kommer alltid ihåg sin far. Inte så att de köper saker, men han grattas alltid. Trevlig tycker jag. /Kram

2010-11-14 @ 22:27:40
URL: http://gunillasblogg.gunilladahl.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0