Freeedag !


Godmorgon !
Äntligen fredag och för en del så är det en sk. 12-dag.
Allahelgonahelgen stundar.
Ska åka ut till kyrkogården idag och tända ett ljus.
Hinner inte imorgon för vi ska fixa inför Jessicas fest.
Synd på sätt och vis för det är en mäktig känsla att ta sig till kyrkogården på Allahelgonskväll.
Så mycket folk, bilar och kaos överallt.
Kommer man som turist så skulle man nog tro att det ska vara nån stor rockkonsert inne på Skogkyrkogården.
Såå mycket folk är det.
Det står t.o.m korvgubbar utanför och säljer kokt korv, grillad korv, dricka och pucko.
Utanför är det liv och kaos innanför är det tyst och mörkt.
Det ända som lyser upp är alla ljus och lyktor som folk har tänt för sina nära och kära.
Det är vackert, nästan lite magiskt.



Seden att tända ljus på gravarna kommer från sydeuropa. I Sverige var det Italienarna som tog med sig denna tradition på 1940-talet. Man började även tända gravljus på julnatten under det här årtiondet.

Annars står ett träningspass, lite handling och lite pappersfix & boka en grej tills nästa fredag på min agenda idag.
Vad står det på din ?
Ha det bäst och en fin fredag =)
Kram H.

Kommentarer
Postat av: Gunilla

Ja, visst är det otroligt vackert på våra kyrkogårdar när alla ljus är tända! Själv tänder jag ljus här hemma för de mina och den jag tänker mest på denna allhelgonahelg är ju naturligtvis min syster som dog i början av augusti. Hon dog alldeles för tidigt, blev bara 56 år.



När jag var ung brukade min farmor och jag åka runt till kyrkogårdarna och tända ljus; Skogskyrkogården, Spånga kyrka och Norra begravningsplatsen.



Ha en bra allhelgonhelg /Kram

2010-11-05 @ 22:56:00
URL: http://gunillasblogg.gunilladahl.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0