Mörk söndag...


Vilken trist söndag att vakna till :/

Regnet vräker ner, det är mörkt, trist och små ruggigt.

Enda positiva är att grannen uppenbarligen satt sitt billarm på ljudlöst så jag har sovit som en stock hela natten lång.

Vaknade till vid sex-tiden, hörde hur det smattrade på rutan, fluffade till kudden, vände mig om och somnade om till klockan åtta.

Gick upp och mötte min dotter i vardags rummet som låg i soffan och tittade på morgon tv.

Fixade frukost och åt framför nyheterna.

Bara elände ute i världen, inga kul nyheter, inte ens väder rapporten var kul.

Midsommar vädret ska bli regnigt och kallt, så som vanligt i gamla svedala kommer den stora frågan att bli på midsommarafton :

- Ska vi duka inne eller ute ?

- Vi chansar !

Okey, fixa bordet, lägg på finduken, ställa fram vasen med midsommarblomster, duka fram glas och tallrikar, bestiken och sånghäftena ligger på plats och då :

- Det börjar regna !!!!

Alla ut !!!

Plocka in allt  i paniiik, glasen, tallrikarna, sånghäftena som känns fuktiga, blommor och blader, duk och bestik.

Alla suckar, börjar duka inne, nästan klart då nån ropar :

- Solen är tillbaka !

Ska vi chansa ?

Jajamensan.

Midsommarmiddagen ska ätas ute.

Så åter igen, ut med allt, bordet torkas av från regndroppar och duken läggs på igen.

När dukningen är klar och nypotatisen och sillen står på bordet och alla satt sig så hör man nån säga :

- Jag kände en regndroppe.

- Neeeej ! Ropar alla, det tror vi inte, kom igen, var positiv, inget mer regn, nu ska vi äta ute, det är ju Midsommarafton.

Så positivt låter det i ungefär fem minuter tills plötsligt regnet vräker ner.

Droppar stora som sockerbitar droppar ner på dom redan fuktiga sångbladen som nån kämpat så med att skriva ut, häfta ihop, skriva in roliga texter och kul bilder.

När väl Midsommarbordet är inomhus igen är sånghäftena oläsliga och allsången är ett minne blott, ialla fall från dom tänkta sångbladen.

Är det inte konstigt att just Midsommarafton oftast är kall och regnig.

Man planerar att ha en fin vit klänning på sig men det slutar oftast med långbyxor,strumpor, gympadojjor och fleccetröja.

 

Vad har ni för planer i Midsommar ?

Äta ute eller äta inne ?

;-)

 

 


Idag ska jag jobba lite, lite som jag skulle ha gjort igår men fick en kramper i hjärtmuskeln igår och mådde riktigt dåligt.

Blev liggande hela dagen.

Får dessa kramper ibland av min sjukdom och det gör såå grymt ont.

Första gången jag fick det trodde jag att jag höll på att få en hjärtinfarkt och fick åka in akut till SÖS och blev inlagd.

Men vet nu att det är musklerna som krampar pga atriten och är inte hjärtat som spökar.

Känner mig lite svag i kroppen idag så det blir en lugn söndag för mig del.

Önskar dig en lugn och skönt söndag !

Njut allt vad du orkar för snart är måndagen här igen....;-)

Ha det bäst !

Kram H.

 


Kommentarer
Postat av: Jannice

Vi kommer nog sitta på vår inglasade balkong om det regnar ute. Skiner solen, så öppnar vi upp.. Vi är oftast själva på högtider. Man e ju inte sån som bjuder in sig själv till nån..och ingen frågar om vi vill komma..så jaa, det e vår lilla tradition! :-)



Hoppas du får en fortsatt skön söndag!

Kram

2011-06-19 @ 14:04:07
URL: http://jannicejarpe.blogspot.com
Postat av: L

Vi har inte heller några planer inför midsommar. Ska ju inte bli något vidare väder så vi håller oss nog hemma och jag tror att vi dukar inne, fniss :)Kram

2011-06-19 @ 21:22:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0