Det kommer att bli....


Skulle packa....
Resväskan ligger på sängen och gapar tomt.
Började lite smått men när det var dax att lägga fram begravnings kläderna tog det stopp.
Blev inget mer, orkade inte.
Lämnade bara kaoset med klädhögar i sovrummet och gick ut och satte mig på altanen.
Får ta tag i det sen, sa jag till mig själv.
Men vadå sen ?
Åker ju imorgon, måste ju packa idag.
Men skjuter på det till senare.
I vanliga fall när man packar är det oftast för att man ska iväg på något roligt.
Den här gången är det bara tungt, tomt och sorgset.
Vet precis vad jag ska ha på mig på fredag, på pappas begravning.
Den kolsvarta klänningen hänger på sin galge och kavajen likaså.
Men jag har svårt att ta ner dom, att lägga dom i väskan.
Känns som om jag gör det så blir det verkligt, att jag verkligen ska ta dom med mig och bära dom på min fars begravning.
Låter jag dom vara, hänga där på galgen så kanske den där mardrömmen som man är med i tar slut.
Man kanske vaknar och tänker :
- Phu, det var bara en dröm ! Och sen så skrattar man lättad och skakar av sig drömmen.
Men jag vet ju att det inte är så.
Spelar ingen roll om dom får hänga kvar på galgen eller om dom hamnar i resväskan.
Allt är detsamma, lika sorgset och lika verkligt.

Tack för alla fina ord som jag får via bloggen, via sms, via mail, via FB.
Även om jag inte orkat svarat så betyder det massor.
Värmer i hjärtat och långt in i själen.

Sitter nu i min solstol med datorn i knät och bara skriver ner precis så som jag känner för stunden.
Blir kanske konstigt skrivet ibland men fingrarna går nästan av sig själv på tangetntbordet och orden bara hamnar här i bloggen.
Vet knappt själv vad jag skriver.
Det är väl mitt sätt, att skriva.
Älskar att skriva.
Önskar att mia fingrar dansade fram så här lätt när jag skriver på min bok.
Jag började för ett par år sen.
La ner projektet för att jag tappade gnistan men fick upp den igen för ett tag sen.
Började skriva och tyckte att det var så kul.
Nu finner jag ingen glädje i det.
Skriver här istället.
Kanske att jag längre fram, i höst orkar ta tag i skrivandet igen.
Men just nu är det svårt att hitta glädje i nånting.

Älskar solen och det gjorde min pappa med.
Han skulle ha älskat den här påsken som han aldrig fick uppleva.
Jag hoppas att det finns sol och värme där han är nu.
Att han sitter ute på en altan fylld med blommor och njuter av dragspels musik.
Kanske spelar han själv eller så har han äran att sitta tillsammans med nån av dom stora dragspels spelararna.
Runt omkring sig har han släkt och vänner som kom dit före honom.
Dom är glada, friska, kanske spelar dom lite kort, skojar och skämtar.
Kanske har han möjlighet att kika ner på oss, hans familj ibland och lägga en tröstande hand på axeln och viska :
- Det kommer att bli bra.

För visst kommer det att bli bra.....
Frågan är bara när ?


Kommentarer
Postat av: Annika

Vännen! Det kommer bli bra men det kommer ta lite tid och kraft från dig.Jag önskar av hela mitt hjärta att allt vore annorlunda men nu är det tyvärr så här och inget kommer någonsin bli som det varit men det kommer bli bra trots allt och du kommer kunna skratta och vara glad när du tänker på din fina pappa.Jag saknar honom så det gör ont och alla roliga historier han skickade till mig.Allt kommer gå bra på fredag och du/ni kommer finnas i mina tankar hela tiden./Styrke kramar i massor.

2011-04-25 @ 16:29:31
Postat av: Mia

Lilla Helen jag förstår mer än väl vad du och dina nära går igenom just nu. Allt känns svart och meningslöst men det kommer en dag då du kan minnas din kära pappa med stor glädje och känna förtröstan i alla era vackra minnen du trots allt har av honom. Och jag tror bergsäkert på att han kan följa er härnere på jorden. Tror din pappa vill att du ska minnas honom med glädje.

Många många styrkekramar till er alla.

2011-04-25 @ 19:53:41
Postat av: Gunilla

Det är svårt att skriva tröstande ord i en sådan här stund. Jag vet ju att det kommer att blir bättre men vad hjälper det dig idag?! Och du, jag är säker på att han fortsätter att följa er här på jorden. Innan min syster dog förra året skrev hon ett brev som jag fick efter hennes död och hon skrev att hon skulle hålla koll på mig. Och det är jag säker på att hon gör.

Jag kommer att tänka speciellt på dig och mamma när begravningen är. /Tusen styrkekramar

2011-04-25 @ 20:27:04
URL: http://gunillasblogg.gunilladahl.se
Postat av: Ove "Gasfoot

Kära vännen Helen med familj!



Förstår så väl hur jobbigt Du har det just nu Helen, och jag känner igen situationen, för jag upplevde samma sak som Du Helen när min Valborg avled. Fick inget gjort och var mer eller mindre handlingsförlamad fram till Valborgs jordfästning.

Direkt efter Valborgs jordfästning lättade allt. Jag fick luft. Jag kunde andas igen! Jag tror eller hoppas att det blir så för Dig också på fredag och det kommer att gå bra även om många tårar kommer att fällas nedför Dina kinder.

Klockan 10:00 på fredag tänder jag ett ljus här hemma som visad vördnad och respekt inför Rune.

2011-04-26 @ 11:32:27
Postat av: Anonym

Tänker på Er idag. Kram

2011-04-29 @ 05:37:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0