Happy International Womens day ♥♥♥

zwani.com myspace graphic comments

♥♥♥♥Idag är det Internationella Kvinnodagen...
Skickar en stor kram till alla mina tjejkompisar och släktingar, min mamma och alla grymma kvinnor där ute♥♥♥♥
zwani.com myspace graphic comments

Idag är det också Semmeldagen =D

Så denna härliga dag ska väl firas med en semla eller två.
Tänkte faktiskt åka ner till affären och köpa ingredienser till att baka egna semlor.
Tänkte fylla några med vaniljkräm (för oss som inte gillar mandelmassa...Jag ) och några med det gamla hederliga, mandelmassa.

Recept på semlor kommer här :

Ingredienser -

12 st

75 g Arla smör
2 dl Arla Ko® mjölk
25 g jäst
1/2 dl strösocker
1 krm salt
ev 1/2 - 1 tsk stött kardemumma
1 ägg
7 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 uppvispat ägg till pensling

Fyllning:
Inkråm från bullarna
1/2 dl mjölk
75 g mandelmassa
2 dl vispgrädde
Florsocker

Gör så här -

Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till fingervärme. Smula jästen i en bunke. Häll över mjölken och rör om tills jästen löst sig.

Tillsätt socker, salt, ev kardmumma, ägg och 6 dl av mjölet. Arbeta degen smidig. Låt jäsa ca 30 min. Sätt ugnen på 225°. Blanda bakpulvret med 1 dl mjöl och arbeta in det i degen. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och baka ut 12 runda släta bullar. Låt jäsa på plåt med bakplåtspapper ca 20 min. Pensla med uppvispat ägg och grädda i mitten av ugnen ca 10 min.

Skär av ett lock på varje bulle. Gröp ur lite inkråm ur bullarna och blanda det med mjölk och riven mandelmassa. Fyll bullarna med blandningen. Vispa grädden och lägg en klick på varje bulle. Lägg tillbaka locken och pudra över florsocker.


Skulle på ett viktigt möte idag men det blev flyttat till på torsdag.
Så den här dagen kan jag vika åt bak ;)
Har ju tyvärr min tråkiga cellgifts-dag oxå men det blir till att baka innan jag tar dom.


Charlie Sheen får sparken från 2 1/2 män.
Gå in och läs mer om det på min hemsida :


Solen skiner och det är ett par plusgrader.
Kvinno och semmeldagen ser ut att bli en underbar dag !
Ta hand om dig och njut av en semla eller två ;)))
Kram H.



Kommentarer
Postat av: L

Hoppas att dina Semlor blev smarriga :-)Hade jag hunnit hade jag kommit förbi och smakat en, hihihi ;)Skickar en stor varm kram till dig min vän på Internationella kvinnodagen ♥♥♥ Bilden säger allt, We can do it ! Kramen L ♥♥♥

2011-03-08 @ 14:20:03
Postat av: Mita

Inget semmelbak här, gubben köper med sig så vi får smaska i oss sen,

Nu är väl våren här i alla fall,jisses vad mycket smältvatten det börjar bli överallt,

Kramiz!

2011-03-08 @ 15:55:07
URL: http://mithas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0