- Du är en HEN...


Varför känns det alltid tungt med måndagar ?
Visst det är efter helgen men ändå så borde ju måndagen vara en dag på något nytt.
Ny vecka, nya möjligheter.
Men ser man det så ?
Nope !!!
Måndagen är bara tung och det har den alltid varit.
Från att man var liten så kände man av detta måndags syndrom.
Men så fort M-dagen är över känns det lite lättare igen.
En dag i veckan som gör att det känns extra tungt, fyra dagar i månaden och 48 dagar om året.
Men hur tungt det än känns så kommer man upp och man tar sig igenom dagen......MÅNDAGEN ;)))



Satt och läste ett inlägg om en förskola som jobbar med jämställdhet.
Man säger inte  HAN man säger HEN.
Ingen är pojke, ingen är flicka.
Man får inte använda könsbestämande ord.
Man får t.ex inte säga att en sockerbagare är en HAN utan man ska säga HEN.
Alla böcker och leksaker är noggrannt utvalda.
I boklådan ligger mest böcker som handlar om ensamstående föräldrar eller samkönade föräldrarpar.
Förskolan anser att barnen får heterofamiljböckerna utanför förskolan ändå.
Ett bra koncept ???
Jag vet inte om jag tycker det.
Vi är olika, pojkar är pojkar och flickor är flickor.
Det finns saker som killar gör bättre än tjejer och det finns saker som tjejer gör bättre än killar.
Vi kan inte vara 100% jämställda, för vi är inte det vare sig fysiskt eller psykiskt.
Självklart ska vi vara jämställda på det viset att man hjälps åt.
Man hjälps åt med hem,barn, städning,tvätt,handling m.m
Men helt lika är vi inte.
Hur blir det sen i skolan ?
Med inställningen att alla är en HEN ?
Många frågor och funderingar som dyker upp i mitt huvud när jag läser denna artikel.
Vad tycker du ????
Läs artikeln här :


Tro´t eller ej men solen är på väg att titta fram här i 08-land =D
Härligt !!!
Får bli en PW i eftermiddag.
Ha det bäst och en bra dag !
Kram H.






Kommentarer
Postat av: Gunilla

Jag har alltid gillat måndagar! Jag läste också om förskolan som kallar alla barn hen istället för hon eller han. Ärligt talat är det så dumt så man ramlar omkull! /Kramen

2011-01-31 @ 17:59:41
URL: http://gunillasblogg.gunilladahl.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0